Bordspel Klimaatjes leidt kinderen op tot de klimaatexperts van de toekomst! Door samenwerking en discussie krijgen basisschoolkinderen spelenderwijs kennis en inzicht in duurzaamheid.
Stem op dit ideeKlimaatverandering en duurzaamheid blijkt ook juist nu weer een van de grootste uitdagingen van deze tijd te zijn: we zien elke week wel een nieuwsbericht over hoe de natuur herstelt doordat de productie wereldwijd stil ligt. En hoewel er steeds meer aandacht voor duurzaamheid is, is duurzaamheidsonderwijs nog steeds geen onderdeel van het huidige curriculum. Wij geloven dat kinderen ook een stem moeten krijgen in deze uitdagingen, want jong geleerd is oud gedaan! Daarom hebben wij, 5 jonge ondernemers vanuit Enactus Utrecht (enactusutrecht.nl), een educatief bordspel met app ontwikkeld. In dit spel worden 5 leerlingen bestuur van hun stad, ieder met een eigen rol met bijbehorende doelen en belangen. Maar als bestuur van de stad beantwoorden ze samen kennis- en dilemmavragen via de app, waarmee ze beleid voeren voor hun stad en de omgeving. Wat doen ze bijvoorbeeld aan de plastic soep, mag de landbouw uitbreiden en wat doen ze met fabrieken? We gebruiken hiervoor een serious game, wat een goede manier blijkt te zijn om de complexe werkelijkheid visueel te maken en op een positieve manier gedrag te sturen, zodat de kinderen zelf impact gaan maken. Onze missie gaat hand in hand met een aantal Sustainable Development Goals van de VN, namelijk met ‘Quality Education’ (SDG4) en ‘Climate Action’ (SDG13). Maar ook bevordert het spel het aanleren van bepaalde softskills (denk aan standpunten beargumenteren, overleggen, samenwerken) op jonge leeftijd. Dit wordt bereikt aan de hand van de centrale focus op dilemmavragen, waarin zij gezamenlijk alle belangen moeten afwegen. Dit zijn fundamentele vaardigheden die in het dagelijks leven, zowel privé als professioneel, onmisbaar zijn. Ten tweede is het spel ontworpen met zelfspeelbaarheid in gedachten. Doordat de leerkracht een passieve rol speelt gedurende de lestijd waar dit spel wordt gebruikt heeft ons spel een neutrale invloed op de werkdruk, als niet een positief druk-minderend effect. Deze zelfspeelbaarheid wordt mogelijk gemaakt door de digitale app die de vragen verzorgt, scores bijhoudt, en uitleg geeft waar nodig. Op het moment van schrijven hebben al 212 kinderen van 10 verschillende scholen ons prototype getest! Deze sessies hebben ons geholpen in het verbeteren van het spel, doordat wij konden kijken wat wel of niet verliep zoals bedoeld was, waar onze tekortkomingen lagen, en hoe zowel leerlingen als docenten het spel ervaren. Deze tijd van corona gebruiken wij om de feedback te verwerken en het spel klaar te maken voor een eerste oplage van 15 spellen. Deze oplage staat gepland voor eind mei en zal worden gebruikt om nog meer kinderen en scholen te bereiken. We doen hier onder andere een pilot mee in Utrecht. Vervolgens willen we in oktober 2020 een grote oplage produceren, zodat ons spel voor het grote publiek beschikbaar wordt. Ook tijdens de crisis blijkt dat er behoefte aan ons spel is, nu we veel vraag krijgen van onderwijsinstellingen die in deze tijd bezig zijn met het heroverwegen van hun curriculum. We kiezen er dan ook voor om de productie juist nu te doen, zodat de eerste oplage klaar is na de meivakantie, als de scholen weer open gaan.
Het budget gaan wij gebruiken voor onze tweede oplage in oktober 2020. Door middel van crowdfunding financieren we de oplage van 15 spellen, wat ons €2200 kost. Met €10.000 zouden wij 200 tot 250 spellen kunnen produceren, met €25.000 zelfs 1000 (door het drukken van de productiekosten)!
Omdat de onderwijssector een moeilijke sector is om binnen te komen, zijn wij altijd op zoek naar partners die ons een netwerk kunnen bieden in onderwijsland, zodat makkelijker onze doelgroep bereikt kan worden!