Duurzaam delen van spullen in je eigen buurt, waarbij je gezamenlijk betaalt. Zonder leentermijn en zonder terug te hoeven brengen. Eenvoudiger en eerlijker delen bestaat niet!
Stem op dit ideeDe impact van consumptie op klimaatverandering is aanzienlijk groter dan veel mensen denken. Consumptie zorgt wereldwijd voor 60% van de CO2 uitstoot, en 50-80% van het gebruik van land, materialen en water. Gebruiksvoorwerpen maken daar een wezenlijk onderdeel van uit, en dat terwijl de meeste gebruiksvoorwerpen slechts 10% van de tijd worden gebruikt. Onderling delen van spullen zou hier een oplossing voor zijn. Maar ook al groeit de belangstelling voor de deeleconomie, mensen zijn gewend om snel en makkelijk toegang te hebben tot consumptiegoederen, en willen geen afstand doen van dit gemak. Daarnaast zijn mensen gehecht aan hun eigendommen en bang dat er wat mee gebeurt als ze dit uitlenen. Dit komt mede door onze individu-gerichte maatschappij. Met ons idee willen we het delen van gebruiksvoorwerpen gemeengoed te maken. Het moet net zo gewoon worden om spullen bij iemand in de buurt op te halen als uit je eigen schuur of je eigen zolder. En dat je pas iets nieuws gaat kopen als het nergens in de buurt verkrijgbaar is. Om het vervolgens na gebruik beschikbaar te stellen in de buurt, zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Wij willen dit bereiken door mensen gezamenlijk, naar rato, te laten betalen voor het gebruik. Het Togethy platform biedt hierbij de nodige transparantie, zodat mensen zorgvuldig omgaan met de spullen en de kwaliteit van de spullen gewaarborgd blijft. Bovendien maakt het platform het eenvoudig om de juiste spullen in de buurt te vinden, en faciliteert het een snelle communicatie en transactie tussen gebruikers. Door ons concept is het mogelijk een groot aanbod van spullen te creƫren en kunnen we ervoor zorgen dat productaanvragen snel worden beantwoord door de huidige gebruikers, waardoor het in de meeste gevallen mogelijk is om binnen een halve dag in huis te hebben wat je nodig hebt. Bovendien komen mensen in de buurt op deze manier meer met elkaar in contact - wat de sociale verbondenheid bevordert.
Het budget zullen we vooral gebruiken voor marketing. Het platform is redelijk uitontwikkeld, het kost tijd en geld om de mensen bekend te maken met dit platform en hen over de streep te trekken. Vergelijk dit met AirBnb, dat was ook een heel vernieuwend concept. Mensen waren eerst huiverig om hun kamers te verhuren of om bij vreemden te overnachten, maar ook dat is nu gemeengoed geworden.
In iedere buurt waar we starten (in eerste instantie starten we in Zutphen) hebben we deelmeesters nodig: mensen uit de buurt die tegen een kleine vergoeding vraag en aanbod bij elkaar willen brengen, om zo het gebruik nog lokaler en laagdrempeliger te maken.