Het online platform dat mensen met en zonder tuin verbindt. Nu, voor de kwetsbaren. Straks, voor groen in de stad, recreatie, werkgelegenheid en sociale cohesie.
Stem op dit ideeAanleiding: Door het coronavirus (COVID-19) zijn we gedwongen thuis te zitten. Een uitstapje naar het strand, bos of park is voor velen geen optie, zeker niet voor mindervalide en kwetsbare mensen. Voor tuinbezitters is een bezoekje aan hun tuin een gemakkelijke en veilige oplossing om toch een frisse neus te halen of om van de zon te genieten. Voor mensen die geen tuin hebben is het een stuk complexer om naar buiten te gaan. Daarnaast zijn er ook mensen die een tuin bezitten, maar deze niet volledig benutten. Hier zien wij een kans! Mensen die thuis zitten, maar toch graag even naar buiten willen kunnen gebruik maken van de tuin van hun buurtgenoten. Mocht je ook nog eens groene vingers hebben dat kun je daarin ook nog je ei kwijt. Zonde om dit talent namelijk niet te benutten, terwijl juist groen in stedelijke omgeving steeds belangrijker wordt. Voor sommigen biedt een volkstuin hier al een oplossing, maar voor veel mensen is dit geen optie vanwege de lange wachtrijen hiervoor. Oplossing: Als oplossing voor de hierboven genoemde problemen hebben we een digitaal platform bedacht waarin vraag en aanbod op het gebied van tuinen worden samengebracht. Het platform, met de naam Tuintje in m’n hart, doet dit binnen 3 categorieën: werken, hobbyen en ontspannen. Iedereen kan hier oproepen of aanbiedingen doen over: - Werkzaamheden in de tuin (bijvoorbeeld het snoeien van de heg of het ontstenen van de tuin); - Hobby-tuinieren in de tuin (bijvoorbeeld het zaaien en planten van diverse kruidenmengsels en gewassen); - Ontspanning in de tuin (zoals het genieten van de buitenlucht voor mensen die hier anders niet de mogelijkheid toe hebben). Toekomstbeeld: In de huidige tijden van corona draagt het platform vooral bij aan het oplossen van het gedwongen binnen zitten van kwetsbare groepen zonder mogelijkheid om veilig en verantwoord naar buiten te gaan. Wanneer we na de crisis met z’n allen weer naar buiten mogen zal het platform zich hoogstwaarschijnlijk meer verschuiven naar het werken en hobbyen in andermans tuinen. Dit draagt bij aan zowel een groenere als een socialere buurt. Het platform draagt bij aan werkgelegenheid door mensen die een lager inkomen hebben door de crisis hun diensten te laten aanbieden tegen een kleine vergoeding om iets te kunnen bijverdienen. Daarnaast kan dit concept na de coronacrisis uitgroeien tot een lokale voedselmarkt waar meer werkgelegenheid gecreëerd wordt door het verbouwen, lokaal distribueren en verkopen van geproduceerd voedsel in de tuinen. Het verdienmodel van het platform zelf (ook na corona) is als volgt: - Buurtbox met lokaal geproduceerd groente en fruit, genaamd ‘boerenburen’: het voedsel dat verbouwd wordt in de tuinen kan worden aangeboden in een buurtbox, waarin verschillende soorten groenten, fruit en kruiden (maar optioneel ook andere producten zoals eieren) samen kunnen worden besteld. De buurtbox zorgt voor een toename in werkgelegenheid: producten moeten worden verbouwd, geoogst en verzameld, boxen moeten worden samengesteld en buurtboxen moeten aan huis worden geleverd door een fietskoerier; - Youtube kanaal ‘Tuintje in m’n hart’: via het youtube-kanaal kunnen enkele presentatoren (mensen die zonder baan zijn te komen zitten door de crisis) verschillende tuinen promoten, tuinier tips geven, recepten delen voor zelf-geproduceerde groenten, live koken, etc. Via Youtube kan het platform meer bekendheid creëren en kan er d.m.v. aantal views geld worden verdiend voor de presentatoren. Middels dit verdienmodel zorgt het platform in eerste instantie voor kleinschalige werkgelegenheid op buurt/gemeenteniveau. Echter, op moment dat het concept opgeschaald wordt naar meerdere buurten/gemeenten zorgt het voor meer grootschalige werkgelegenheid.
- Bouwen van het platform (bèta versie); - Testen van het platform middels pilot (n.t.b. aantal tuinen en tuinders) - PR en marketing: Inrichten Youtube kanaal en overige sociale media ten behoeve van de bekendheid van het concept.
- Organisatie: tuin aanbieders, tuin gebruikers, tuin‘influencers’ (tuinfluencers) en coördinator; - Contracten (evt. verzekeringen); - Fietskoerier; - Sponsoring van tuincentra voor tuingereedschap en eventueel zaden/planten.